
Symposium 2010 – Young Audiences
For most concert halls, youths and young people are rather unknown fi elds. At this stage of life, the image of classical music is not less favourable than in other age groups, but when it comes to free time activities, youths and young adults rather do not consider going to a classical concert.
Why is this so? The symposium will try to get wise to the world of this target group. How should we best appeal to young people? Should the concert halls adapt their programmes to them and hire cool DJs? Are the conventional music education programmes around the well-known masterpieces of program music the right way at all? Or is it no longer worth claiming that the concert format could be an experience also attractive to young people?
Auch die Kommunikationsstrukturen dieser Zielgruppe sind für Intendanten, Education-Mitarbeiter und Marketing-Kollegen gewöhnungsbedürftig. Facebook, Twittern oder nicht? Vielleicht ist es ja kein Zufall, dass es in kaum einem europäischen Konzerthaus einen fl orierenden Jugendclub gibt. Die Alternative aber – Verzicht auf die Ansprache von Besuchern zwischen 15 und 25 Jahren – wäre fatal: Ob Besucher den Weg in die traditionellen Konzerthäuser (wieder-)fi nden, wenn sie zehn Jahre lang »pausiert« haben, ist mehr als fraglich.
Mit Arbeitsbeispielen bekannter Künstler und renommierter Konzerthäuser, kleinen und fl exiblen Diskussionsgruppen, Vorträgen von Experten und Podiumsdebatten nähert sich das zweite Symposium »The Art of Music Education« einem Thema an, das die Zukunft unserer Häuser mitbestimmen wird. Schließlich ist eine moderne Jugendarbeit kein Selbstzweck – sie kann vielmehr das Gesicht der gesamten Institution Konzerthaus positiv prägen.
Day 1 - Wednesday, 24 February 2010
05.00 pm | Opening
- Karin von Welck, Senator for Culture, Sport and the Media
- Experience music! With the SWR music project »Der Schrei« (The Scream)
- Christoph Lieben-Seutter, Managing Director of HamburgMusik gGmbH
- Experience music! With Niels Klein, saxophonist and composer
- Klaus Wehmeier, Deputy Chairman of the Board of the Körber Foundation
07.00 pm | Get together
08.00 pm | Discussion and concert
- Experience music! With soprano Annette Dasch (ECHO Award 2008)
Day 2 - Thursday, 25 February 2010
09.00 am | Impulses and Culture Cafés
- Panel: What do these youths actually want?
- Impulses: Music education programmes for youths and young adults Short presentations from Amsterdam, Bremen, Chicago, Düsseldorf, London and Los Angeles
- between presentations: discussions in Culture Cafés
01.00 pm | Lunch break
02.00 pm | Impulses and Culture Cafés continued
05.30 pm | Lecture and discussion
- „Between pop and puberty, lifestyle and life planning – Youth cultures in the multimedia age“ . Wilfried Ferchhoff, sociologist, University of Bielefeld
06.30 pm | Evaluation of the Culture Cafés
08.00 pm | Dinner with all participants
Day 3 - Friday, 26 February 2010
09.00 am | A glimpse at other institutions
- Theatre: short presentation of Treffpunkt Thalia Theater, Hamburg
- Fine art: short presentation of Young Tate, London
- between presentations: discussions in Culture Cafés
11.30 am | Highlighting potentials of the new media
- Web 2.0 and social networks: short presentation from Brussels
12.30 pm | Panel: Using potentials for image devel opment
- The »young« concert hall? Credibility, identity, profile
01.30 pm | Lunch break
02.30 pm | End of the Symposium / A walk through the city